Fem favoriter från musikåret 2012

2012-12-21
Albumen som följer är placerade i den ordning de gavs ut under året. Ordningen har alltså inte att göra med någon typ av rangordning. Har dessutom inte tagit hänsyn till musikens genre. Det blir mycket roligare så.
 
Håll till godo.


 
Chairlift - Something (22 januari)
Ibland finns det en gräns när något blir så pass banalt att det övergår i någonting eget. Kanske är det arrangemanget. Kanske är det ljuden. Kanske är det melodierna. Antagligen är det bara kombinationen av allt på en gång.
 
Hela albumet på Spotify
 
Utvald låt:
 


Saint Etienne - Words and Music (19 maj)
En skiva med textreferenser till ett bands egna ungdomsminnen vad gäller musik kan verka opassande och ointressant. Särskilt om de är dubbelt så gammal som en själv. Tjusningen finns i att enbart byta ut namnen på de band de nämner i sångtexterna mot ens egna barndomsfavoriter. För människans förhållande till musik kommer nog aldrig förändras.
 
Hela albumet på Spotify
 
Utvald låt:
 


Rush - Clockwork Angels (13 juni)
Att 'gammal är äldst' säger sig självt. Men det är ingen förutsättning för att en skiva ska vara något att ha. Främst inte en skiva av ett band som hållit igång sedan slutet på 1960-talet. Men i det här fallet tänker jag inte gå in på saken mer eller utveckla. Alla vet vad det betyder. Och jag vill bara göra mig förstådd. För det här var en av årets bästa skivor.
 
Hela albumet på Spotify
 
Utvald låt:
 


Gojira - L'Enfant Sauvage (26 juni)
Det vore fel att påstå att jag snubblade över bandet. Jag vet vilka de är. Har t o m sett bandet live. Däremot har jag aldrig hört dom på skiva. Därför kände jag mig manad att ge Gojira en chans när jag läste de fina recensionerna som följdes av bandets femte skivsläpp. Att jag dessutom hade en mediaspelare att fylla inför en lyckad solsemester gjorde nog även sitt.
 
Hela albumet på Spotify
 
Utvald låt:
 


Mando Diao - Infruset (31 oktober)
Utgiven på självaste Halloween kanske det var i det senaste laget den nådde mig precis när vintern och december satt igång på allvar. Det är jag dock glad för. Det här är årets enda riktiga julskiva. Trots att den inte handlar om julen.

Att tonsätta dikter av den gamle poeten Gustaf Fröding (1860-1911) har säkert lockat till sig många nya fans. Kanske även till det rika litterära arv Sverige innehar. Om inte annat en viktig påminnelse om det.
 
Hela albumet på Spotify
 
Utvald låt:
 

 
Andra album som fastnade: Kent - Jag är inte rädd för mörkret (25 april), Kindness - World, You Need a Change of Mind, (8 maj), Kreator - Phantom Antichrist (1 juni).

Kommentarer
Postat av: Stefan Jansson

Håller med om Saint Etienne och Rush, två favoritband. Får kolla upp Chairlift.

Svar: Gör det! Chairlifts skiva från 2012 var oerhört lättlyssnad och lika fin på samma gång :)
Kontakt

2013-04-07 @ 23:26:22
URL: http://tungelstadailyphoto.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning