läst: förvandling enligt kafka

2012-02-01


Mitt första möte med författaren Franz Kafka (1883-1924) var på gymnasiet. Vi elever blev då tvingade att läsa hans mest kända roman. Processen.

Tanken var givetvis god. Men det är något speciellt med att bli tillgiven en bok. Min hjärna tiltar. Intresset försvinner. Boken tas inte in.

Kafka är för många mest känd som ett begrepp. Hans namn anses vara synonymt med frågeställningen: "dröm eller verklighet?". Ett tidlöst tema. Frågan därför om hans snart hundraåriga historier någonsin kommer att åldras.

Det har gått några år sedan gymnasiet. Minns inte särskilt mycket av innehållet i boken. Minns bara stilen. Den gillade jag.

Nyligen valde jag därför att läsa Förvandlingen. En kort roman på överkomliga 68 sidor. Skriven under nattetid av en fritidsförfattande Franz Kafka då han jobbade som tjänsteman på dagen. Den inleds av tidernas kanske mest citerade början.
  • "När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt"
Berättelsens styrka ligger i att den ger utrymme för egen tolkning. Det är själva grejen. Därför skulle min sammanfattning av innehållet bara förstöra det för dig som läsare. Såtillvida du inte redan läst den.

Kommentarer
Postat av: Sonya

Det är verkligen så, man måste välja själv vad man läser. Annars är det ofta så att man redan bestämt sig för att den är dålig.

2012-02-03 @ 19:39:12
URL: http://sonyaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning