låtsasdagen

2012-07-28
 
Startade dagen med att gå upp tidigt. För tidigt för att vara en semesterdag. Men jag har hunnit med mycket. Och dagen är inte slut än.

Åkte till närliggande Nynäshamn. Där var solen ensam på himlen. Gick omkring i hamnen där allt ifrån Gotlandsbåtar till små fritidsbåtar låg förtöjda. Låtsades att jag ägde en av dom. Inte Gotlandbåten. En mindre. Föreställde mig själv kunna ta del av havets frihet. Åka med ett stort sällskap. Vara klädd i pikéskjorta. Vara tvungen att ha med sin hund som kommer med principen av att äga en båt. Njae. Den tiden kommer aldrig komma. Det både vet och vill jag. Men det är kul att tänka sig framtiden som någon annan. För en gångs skull.

Väl på hemmaplan gick jag en längre promenad. Också den i solsken. Tog en rejäl avstickare till stället där jag levde mina första tio år. Till villaområdet jag växte upp i. Satte igång en gammal låt i mina lurar. Dess tjugotre minuter blev ljudspåret till mina minnen som spelades upp där jag gick på platsen de en gång utspelade sig i verkliga livet. Men det var då. Och nu är nu.

Ibland är det nödvändigt att hitta gömställen i både framtid och dåtid. Bara man inte fastnar. Men en lagom dos kan vara okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning