bilder från berlin (ett år senare)

2012-06-05
Precis som många andra yngre vuxna i 20-årsåldern har även jag varit i Berlin. Det var för exakt ett år sedan. En lyckad resa som lämnade fina minnen.

Lägger därför på sedvanligt manér upp bilder därifrån. De visar naturligtvis upp den konstnärliga och bohema bilden många har av staden. En verklighet som egentligen försvunnit för varje år sedan den enades för drygt tjugo år sedan.

Den andra bilden av Berlin visas inte upp. Den som visar de extremt stora turistsällskapen som skapar trängsel i så gott som hela stadskärnan. För att inte tala om alla amerikanska snabbmatsställen och gallerior.

Självklart köpte jag även serietillverkade DDR-kitschiga prylar. De är fina här i min bokhylla. De visar att jag håller en viss distans till saken utan att egentligen avguda det som skedde bakom muren.

















Trots min ålder och plats i livet har jag ännu inte varit i London. Det har jag kvar.

Det är en viktig distinktion det där. Antingen har man varit i Berlin. Eller så har man besökt London. Gärna fler än en gång.

Till London har majoriteten av alla jag känner till varit. Skillnaden är dock att i London är det turistfällorna som lockar. Bortsett från de fåtal som ser London som ett pop-mecka och bara måste strosa omkring på gatumarknader i Camden. Annars är det mest vaxdockor och röda bussar man sett fotoalbum runt omkring. Flest avbilder finns dock av det alltid lika exploaterade Notting Hill där Hugh Grant en gång hade en bokhandel.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag förstår intresset för DDR. Och det är ju så vackert med den tidens betongiga miljöer. Det är skitigt och grått och fult på ett snyggt sätt.

2012-06-05 @ 22:45:56
Postat av: Melwa

Jag har varit i både Berlin och London. London är fint och trevligt, men Berlin är tio gånger bättre. Är bara någon känsla där som är bättre.

Vad gäller länderna är det svårare att säga vilket som är bäst. Tyskland är kalas, men England är också galet kalas. Vet inte vilket jag älskar mest faktiskt.

2012-06-06 @ 17:40:23
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Melwa

Jamen, självklart ska du åka dit! Bara för att det inte är lika bra som Berlin betyder det inte att det inte är en helt fantastisk stad! Jag har varit där två gånger, så det betyder ju alltid något. Fint kulturliv och mycket att se, och väldigt behändigt med att alla snackar engelska som modersmål, japp! Dessutom är det ganska billigt att flyga dit.

2012-06-06 @ 18:12:21
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: alice

nej precis! men hoppas du kommer trivas på nästa kurs då! :)

och fina bilder!!

2012-06-08 @ 01:02:16
URL: http://alicetollbring.blogspot.com/
Postat av: Hanna - Utanlikhet.

Att resa är fan det bästa som finns.

2012-06-18 @ 10:12:18
URL: http://utanlikhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning