en lång film av Xavier Dolan

2012-09-23
 
Precis som utlovat kommer här ett filmtips. Och, nej, jag har inte särskrivit i rubriken. Mer om det nedan.
 
Filmen hade premiär i veckan och kommer, tråkigt nog, antagligen bara visas på de allra minsta biograferna. Själv såg jag den i Salong 3 på Victoria i Stockholm.
 
Laurence Anyways (2012) är kanadensiska underbarnet Xavier Dolans senaste film som regissör. Den handlar om franska-läraren Laurence som lever ett lyckligt liv med sin tjej. På sin 30-årsdag berättar han för henne att han vill byta kön. Punkt. Punkt. Punkt.
 
Trots sina 23 år är det Xavier Dolans tredje film han regisserat. De två tidigare, Jag dödade min mamma (J'ai tué ma mère, 2009) och Hjärtslag (Les amours imaginaires, 2010), är även de sevärda.
 
Eftersom jag redan läst de större tidningarnas recensioner av filmen kan jag inte skriva ihop någon riktig själv. Skulle nog bara omedvetet sno en massa meningar då jag håller med dom i sina bedömningar.
 
Känner bara att jag behöver kommentera dess längd. Den kan vara något som får många att spontant rygga tillbaka.
 
För en oinvigd kan filmens 2 timmar och 49 minuter verka långa på förhand. Faktum är att de flyter på smidigt.  Det är en härlig blandning populär-/impopulärkulturella referenser, spelandet av gamla/nya poplåtar och ett överflöd av vackra scener i alla möjliga färger och hastigheter. Precis det som Xavier Dolan gjort till sin signaturmelodi.
 
Känner också att jag gärna skriver ett separat inlägg om min kärlek för längre filmer. Men inte nu.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, den här vill jag se! Jag tycker Xavier Dolan är väldigt bra.
Synd bara att jag lär få vänta tills den kommer på dvd.

Svar: Det är synd att den inte går på alla biografer. Men den är värd väntan.
Kontakt

2012-09-25 @ 17:24:12
Postat av: andreas

jag måste se den här. såg trailern för några dagar sen och det är en av dom absolut bästa trailers jag sett i hela mitt liv. om inte den bästa

Svar: Do it :)
Kontakt

2012-10-04 @ 18:21:37
URL: http://popluggen.blogg.se
Postat av: Melwa

Det låter ju onekligen intressant, men jag har fått höra att han bara ska vara någon blek Almodovar-wannabe? Jag antar att jag måste kolla på filmen själv och bedöma. Jag har sett i princip allt av Almodovar, så minsta blinkning kommer jag minsann att upptäcka. ;)

Svar: Har tyvärr bara sett "Att återvända" av Almodovar, så jag kan inte säga att jag varken håller med eller inte. Men det är sant att Xavier Dolan är långt ifrån unik, det är ju svårt att vara unik i film idag. Precis på samma sätt som Quentin Tarantino har långt ifrån kommit på allt själv som han gjort så har även han plockat bitar ur gamla filmer och gjort det till sitt.
Kontakt

2012-10-10 @ 15:51:07
URL: http://melwabythegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning