Om att lyssna på barn

2013-07-05
Barn vill ha uppmärksamhet. Därför gäller följande: när ett barn frågar en något betyder det att hen egentligen vill svara på frågan själv. Men det kan vara svårt att komma på när man väl står där. Särskilt om man får en fråga om något som undertecknad brinner för.

Ovanstående fick jag erfara häromsistens i ett möte med en liten trevlig prick på cirka tidig förskoleålder som ville prata film. "Jippie", tänkte jag.

Det tidiga förskolebarnet frågade mig, helt oannonserat, om jag hade sett någon "Lillefot"-film.

- Om jag sett någon "Lillefot"-film? Jag antar att du syftar på den långhalsade lilafärgade dinosaurien som är med i den tecknade filmserie som egentligen heter "Landet för längesedan" eller "The Land Before Time", om vi ska vara såna? Föresten är det bara den allra första filmen som är värd namnet. Resterande dussintal har inget med den allra första att göra. Och vilken film sen! En barnfilm som förbereder den unga åskådaren för livets alla kommande svårigheter och samtidigt blandar det med det vackra i brödra- och systerskapet som bildas och längtan efter det omöjliga men också det möjliga. Lägg där till den extremt stämningsfulla musiken som ger gåshud än idag. Och då ska vi inte glömma hur landskapet i filmen, så att säga, utmålas som post-apokalyptiskt trots att man vet att den utspelar sig flera tusen och åter tusen år tillbaka i tiden. Ja, herregud…

Det sa jag inte.
 
Istället bollade jag över frågan, som man ska. Dock fortfarande lite sugen på att redogöra för filmens djupare mening och betydelse. Kanske till och med vädra lite 90-talsminnen.

Hens svar blev, om möjligt, längre än mitt.

Men det var mycket roligare att höra på än om jag hade fått hålla talan. Dessutom tror jag att jag lärde mig mer än vad hen hade gjort om jag kom dragandes med min eventuella utläggning.

Det kan vara nyttigt att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning