min namne

2012-09-12
Har alltid tänkt på vad för reaktioner jag skulle få för mitt namn om jag blev känd. Förvisso. Min namne är ju mest känd för svenskar över 45.
 
Dan Andersson (1888-1920) var författare och poet från Dalarna. Hans verk kretsade ofta kring bl a ängslighet, döden och livet som arbetare.
 
Många har på senare tid gett sig på att tonsätta hans dikter och poesi. Mest uppmärksammad är nog Sofia Karlsson. I synnerhet hennes skiva "Svarta Ballader" (2005).
 
Låten "Du Liv..." är en dikt med samma namn. Här nedan är den framförd av just Sofia Karlsson. Den är tonsatt av hennes vän och kollega Sofie Livebrant.
 
 
Du liv...
 
Du liv, vad du ändå är ensamt armt,
mot den dröm vi drömde om dig!
Och dock ha vi älskande ärligt och varmt
sått rosor vid villande stig.

Sått rosor, sått med vår bäste vän,
att vattnas av dalarnas dagg -
men gingo en höstdag den vägen igen
och blödde av nässlor och tagg.

Du liv, vad du ändå är ensamt långt,
när du växer i skuggans ljus!
När knopparna torka och hava det trångt
bland kullar av sollöst grus.

Du sjunger oss sånger att sorg är kort,
låtsar trösta när sol går ner -
men hav dina visors buller bort,
jag orkar ej höra dem mer!

Här somnar en man från sitt eget ve,
här slutar ett djur sin strid -
du liv, det var allt du hade att ge
och detta är dödens frid.
 
Kolvaktarens visor (1915)

Kommentarer
Postat av: Melwa

Första saken jag tänkte på när jag var inne på din blogg första gången var ju att du hette Dan Andersson. "Vilka skojiga föräldrar han måste ha" tänkte jag. Själv heter jag Rebecka O'Nils, jag brukar tänka att det är lite som att heta Rebecka, Inte Nils. Alltså. Du vet, man kan ju sätta ett 'o' framför för att negera något. Ungefär som 'olämplig' istället för 'lämplig'.
Okej, fett långsökt. Ditt namn är coolt i vilket fall som helst!

Svar: Hahaha! Det är så speciellt det där med namn. I många fall kan det ju betyda ganska mycket om ett nyfött barn t ex får ett ovanligare namn snarare om de får heta "Maria Svensson". Kanske är därför alla barn nuförtiden får namn som Kopernikus, Hercules, Tindra eller Balder. Snart går tidevarvet tillbaka då alla barn plötsligt ska heta "Maria Svensson" igen.
Vad kul att du ens kände till det, för de som känner till diktaren blir allt färre. Och det är synd. Kanske är jag den som får ge namnet ett uppsving.
Kontakt

2012-09-30 @ 16:03:02
URL: http://melwabythegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning