Varför The Knifes senaste är fascinerande

2013-04-06
I veckan gav, den extremt kritikerrosade och internationellt lyckade, svenska musikduon The Knife ut sin senaste skiva "Shaking the Habitual" sedan "Silent Shout" 2006.
 
 
Det dröjde flera minuter innan jag upptäckte att ljudet jag trodde var från The Knifes nya skiva i själva verket var ljudet av det dånande pendeltåget jag satt på som läckte in genom mina hörlurar.

Att de använt sig av minimalt med ljud på ett av spåren gjorde konstigt (eller inte?) nog att jag njöt och funderade häpet över hur The Knife lyckats fånga ljudet av min tillvaro så pass exakt.

Lät jag mig luras av att tycka som exakt som den svenska kritikerkåren? Undertryckte jag mig ett starkt varumärke? Ville jag vara cool? Löd jag blint? Eller var det helt enkelt bara bra runt omkring den tänkta tystnaden?
 
Att de, mellan innovativa sångpartier på både djupet och bredden i ljudrummet, upprepade ett mantra som löd "Liberals giving me a nerve itch" var ännu en anledning till varför jag inte kunde sluta lyssna. En anledning som kanske var mer begripbar än den jag beskrev dessförinnan.

The Knife väcker fler frågor än svar. Vad gör föresten inte det? Skillnaden är att The Knife på "Shaking the Habitual" låter detta komma i första taget.
 
Att lyssna på The Knifes senaste skiva säger inte särskilt mycket om The Knife. Den säger snarare mer om musikvärlden och de som styr den samt dess lyssnare och konsumenter. Men allra mest säger The Knifes senaste skiva mycket mer om en själv.
 
Avslutningsvis.
 
Först efter att ha funderat över ovanstående kunde jag skapa mig en uppfattning om "Shaking the Habitual". Nu kan jag inte sluta lyssna på den. Och därför var jag tvungen att dela med mig av upplevelsen.

Kommentarer
Postat av: victoria

Lyssnade igenom den för första gången i förrgår och plattan är verkligen perfekt! Så bra!

2013-04-10 @ 18:53:02
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning