om politik i film

2012-04-18

Häromdagen hade jag en diskussion om film. Den utspelade sig i kommentarsfältet i en blogg. Diskussioner av det slaget var något jag ofta sysslade med förut. Bland annat genom en politiskt vinklad blogg jag själv hade. Men inte minst genom att kommentera andras.


Jag är politiskt intresserad. Det har jag varit sedan gymnasiet. Men den senaste tiden har jag varit föga flitig att nätdebattera och ens skriva om det.

Vad har film och politik gemensamt? Inte särskilt mycket skulle många säga. Inte på ytan i alla fall. Jag menar att det finns ett stort samband.

För att återgå till den nämnda diskussionen.

Det exakta meningsutbytet är ointressant. Kommer därför inte återge hela konversationen. Det hela bottnade i huruvida filmer skapas enbart av kommersiella syften, varför de i sådana fall premieras framför andra och varför det är eller borde vara så. Varvid jag tog den sida som ser ner på de enorma reklamkampanjerna som framhäver det gemene man verkar gilla mest. Det som bidrar till att Svensk Filmindustri blir mer eller mindre tvungna att boka in en tänkt kassakossa i två hundra biografer. Detta medan mindre filmer med begränsade resurser får nöja sig med att visas på små biografer enbart i storstäderna.

Filmsnobberi kan tyckas. Främja mångfald säger jag.

Hur som helst. Vi kom inte överens. Vi accepterade varandras syn på saken och jag la ner mitt argumenterande för ett mer nyanserat utbud av film.

I efterhand var det hela intressant att se på utifrån.

Jag tror att intresset för politik kan det te sig på samma sätt som vi på fysiklektionerna fick lära oss om energi. Det kan aldrig förstöras. Bara anta olika former.

Ränderna går aldrig ur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning