Att skriva

2012-12-09
När jag var liten skrev jag en massa sagor. Det kallades så på lågstadiet. De gjordes mest som roligt tidsfördriv mellan det "riktiga" skolarbetet. Så var det tänkt i alla fall.

Sagorna bytte på mellanstadiet namn till berättelser. Med fler krav på formatet och utan frihet att fritt välja ämne. De gjordes dessutom inom ramen för vad som nu kallades lektioner.

På högstadiet fanns varken sagor eller berättelser. Där gällde det att använda det man lärt sig till att svara på essäfrågor på betygsgrundande prov. Det blev tyvärr inga utförligare svar på essäfrågorna för min del. Det blev mest sagor med en liten släng av en berättelse i sig.

På gymnasiet fick essäfrågorna sällskap av de liknande hemuppgifterna. De var större i sin omfattning och ofta väldigt fria i sitt ämne. Jag fick skriva i princip vad jag ville. Men bara om jag höll mig till ämnet. Jag anammade tekniken. Kanske för mycket.

Efter gymnasiet trodde jag att jag var fullärd och skrev därför därefter. Dessutom enbart av eget intresse. Resultatet blev svårläst. Om än läst överhuvudtaget.

Snipp snapp snut så var sagan, berättelsen, essäfrågan, hemuppgiften och blogginlägget slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning