på tv: lärorikt om låtar

2012-01-05
Det mesta är bäst i public service. I synnerhet dokumentära program. Då är resterande kanaler överflödiga. Länge leve SVT.

Ett program om hits skulle kunna vara väldigt tråkigt. Framför allt då de tenderar till att vara substanslösa. Att de saknar ett eget liv.

Två program av Hitlåtens historia har gått. Hittills har det varit två intressanta och underhållande halvtimmesdokumentärer om hur stora låtar kommit till liv. I det första plockades Coldplays "Viva la vida" isär. Det senaste handlade om den här.



Beakta retrokänslan. Beakta soundets enkelhet.

Fotnot 1: Hörde låten för första gången i "Sikta mot stjärnorna". Ett sedan länge insomnat musikunderhållningsprogram i Tv4. Ett program jag tittade på mycket som liten. Ett program som gav mig ett brett referensbibliotek om musik.

Fotnot 2: Neneh Cherrys är halvsyster till Eagle-Eye Cherry. Vars fyrackordslåt "Save tonight" klättrade högt upp på singellistorna 1997.

SVT 2. Tisdagar. Kl: 21.30.

Kommentarer
Postat av: Johanna

sv: jo jag tycker det jag med, lagom kallt också. snön behöver inte komma alls i år.

2012-01-05 @ 19:48:02
URL: http://fluorescentadolescent.blogg.se/
Postat av: Karin

>Händelserikt- ja! Långt-Nej! Herregud, tiden går ju så fort att jag inte ens hinner med att tänka.



Såg du programmet om tio i topp häromdagen på svt1? Det föll i alla fall mig i smaken i och med att jag älskar 60-tals musik.

2012-01-06 @ 11:15:56
URL: http://oktoberfrosten.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: haha har du rätt i. men sju sorters kakor har jag faktiskt växt upp med.

2012-01-06 @ 16:06:10
URL: http://fluorescentadolescent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning