Favoriter från musikåret 2013

2013-12-20
2013 går mot sitt slut och jag har gjort en årsbästa-lista i musik. Precis som alla andra.
 
Alla framröstade årsbästa-listor kring film och musik som publiceras i tidningar och på sociala medier är ofta specialiserade på ett område. Kan tycka att det är lite tråkigt. Vissa skiljer t o m på inhemska respektive utländska utgivningar. Kanske är det tydligast så. Men tydlighet är lite tråkigt i längden. Särskilt när samtliga verkar ha Daft Punks senaste, visserligen lyssningsbara, album som absoluta favorit. Vad betyder en lista i det fallet? Att man tyckt "rätt"?
 
En lista av en och samma person brukar då ofta vara att föredra. De är personliga och visar på mångsidigheten i musiken. Råkar man dessutom på att känna till, något så när, hur personen går att jämföra med en själv blir det intressant. Heter man t ex Fredrik Strage kan den stora och luddiga crossovern av pop- och metalfans känna sig träffade.
 
Nåväl.
 
Min lista innehåller tio skivor jag lyssnat allra mest på under året. Inte för att jag inte orkat byta, utan för att de har varit bäst, tycker jag. Och givetvis är den genreöverskridande.
 
Håll till godo.
 
 1.The National - Trouble will find me
Spela i Spotify
Att följa upp en succé är alltid svårt. Men The National lyckades.
 
2010 gjorde de sannerligen en av det årets mest lyssningsbara skivor - High Violet. Då visade de upp ett utvecklat The National. Skivan innehöll raka och distinkta pop-rock-låtar med klar arena-potential. En klar förändring från var de en gång började i ett slags mer öldoftande kroglokal-anda, för att göra en liknelse fulländad.
 
Den här gången har de en varmare ljudbild som gör den tretton låtar långa Trouble will find me extremt mäktig i sin förpackning. Dessutom tar låtarna tid och kommer smygande inpå med sina budskap. Något man med en ryggmärgsreflex skulle kunna kalla för ett sämre resultat. Men så är inte fallet här. Risken för känslan av onödig utfyllnad byts snart direkt ut mot en känsla av att de bara tillsatt fler nyanser och fler sidor av ett band som verkar vara på väg uppåt. När man minst anar det sitter skivan och är bara svår och skaka av sig. Kanske är det här The Nationals bästa hittills?
 
 
The National gör supermelodisk musik, men de tonar ned den och gör den lågmäld. Så pass att den skulle kunna tas för monoton, men det är ett stort misstag. Både i och bakom det mullerande av sångare Matts basbetonade barryton-röst finns mycket att hämta. Främst finns det något för den som känner sig hemma i stämningen. Men kanske framför allt sitter det i texterna som inte sällan mumlas fram i en ren och skär känsla av hopplöshet och måttfull ångest. Som lufthål väljer de emellanåt att göra melankolin smått parodisk. Inte för att förminska allvaret, snarare för att liva upp stämningen. Ta bara videon till "Sea of love", för att inte nämna "Graceless" som kan ses här ovan.
 
Bandet är bördiga i östra USA och förpassar därför sin lyrik till särskilda platser därefter. T ex i en av skivans inledande hymner,"Demons", får New York agera skådeplats. Det är dock ingen nackdel för en som aldrig varit där. Byt ut "New York" och fyll i din egen stad eller var du råkar befinna dig. Du kommer känna dig hemma.
 
 
2. Kite - V
Att svenska pop-duon Kite skulle vara list-kompatibel såg jag som självklart redan i våras när deras femte EP släpptes. Återigen vill jag parafrasera musik- och nöjesjournalisten Fredrik Strage som formulerade Kites pricksäkerhet i deras musikskapande i stil med att de "ger ut kortare EP-skivor med enbart bra låtar istället för att ge ut ett fullängdsalbum med utfyllnad däremellan".
 
 
3. Elephant Stone - Elephant Stone
Spela i Spotify
Montreal-bandet Elephant Stonehar jag tidigare höjt till skyarna i dessa spalter. Deras självbetitlade skiva innehåller snudd på bara hitbetonade låtar och är extremt lättillgänglig. Ibland varvas den av med influenser av indisk musik. Bandets sångare har nämligen påbrå från landet. Annars är det mjuka och väna i indie-popen de levererar som gör skivan så behaglig att lyssna på.
 
 
 4. My Bloody Valentine - mbv
(Skivan finns inte på Spotify)
Blott två fullängdsalbum hade det kultförklarade My Bloody Valentine släppt sedan de bildades på 1980-talets Irland tills de i år gav ut deras tredje. En skiva som på många vis lever upp till möjliga förväntningar och de som håller föregångaren "Loveless" från 1991 som en av pop-musikens bästa skivor.
 
 
5. Ghost - Infestissumam
Hemliga Ghost lät sitt andra skivsläpp få låta precis som om det vore utgivet och inspelat för några decennier sedan. Låtarna och melodierna är dock i samma tidlösa pop-sensibilitet som tidigare. Vad kan hända härnäst? Hur stora kan de bli? Vad händer då med charmen?
 
 
 
 
6. Avantasia - The Mystery of Time
Allt började en gång som ett projekt vid sidan av Tobias Sammets egentliga syssla som sångare i power metal-bandet Edguy. The Mystery of Time är det starkaste släppet sedan metal-operan sattes i bruk för lite mer än tio år sedan. Den som klagat över Edguys utveckling till för mycket glimten-i-ögat rock hittar i Avantasia det som än gång gjorde Edguy stora och subgenren power metal till vad det är. Men med en fräsch finish.
 
 7. Arcade Fire - Reflektor
Spela i Spotify
På förhand hade Arcade Fire svårt att leva upp till förhoppningarna efter mästerverket The Suburbs. Men de gjorde något mer och annorlunda. Reflektor blev en dubbel-skiva med lyxig produktion och extra-allt vad gäller det mesta. En skiva där det händer något hela tiden.
 
 
 
8. Nordpolen - Vi är många som är vakna i natt
Spela i Spotify
Lika deppigt men mer dansant, så kan man sammanfatta enmansorkestern Nordpolens andra skiva. Texterna är så där fel-intonerade och handlar om den som tvingas gå livets hårda skola. Melodierna och produktionen är den här gången mer gjorda för dansgolvet snarare än att lyssna på i sin ensamhet i ett par iPod-hörlurar.
 
 
9. Dream Theater - Dream Theater
 Många hävdade att Dream Theater i och med sin självbetitlade skiva (dryga 20 år efter bildandet) gick på för säkra kort. Att "gå tillbaka till sina rötter" är fel väg för ett band inom den progressiva hårdrocken, menar många. Låtarna är kortare (bortsett från avslutande som är dryga 20 minuter långt) och tydligare än vad som hörts på senare år. Men vad gör väl det när det är bättre än på ett bra tag?
 
10. Hästpojken - En magisk tanke
Spela i Spotify
Med låtar som "Sommarvin och "Samma himlar" fick bandet med det ologiska bandnamnet ihop ett perfekt soundtrack till sommarens varma och sena kvällar med parkhäng som så ofta följs av med hemgång i lika ljumma morgnar.
 
 
 
 

Bubblare värd att nämna:
Mogwai - Les Revenants (OST)
 Det här lika mycket ett musiktips som tv-tips.
 
 Som väldigt oberörd av filmfenomenet zombies tog jag emot den franska tv-serien Gengångare (Les Revenants, 2012) med lite skepsis. Det dröjde dock inte länge innan mina fördomar grusades och principen av att människor återväcks från det döda fick en ny innebörd.
 
Anledningen till att jag ens började titta var den magiska musiken som skrivits och framförts av skottarna i Mogwai. I övrigt brukar jag sällan röra en tv-serie utan ett gott skäl. Att tankarna går till Twin Peaks (1990-1991) både vad gäller soundtracket och stämningen i själva serien är smått oundvikligt men är inte riktigt rättvist. Inte minst om man ser introt som varje avsnitt börjar med. Se tv-serien för att förstå.
 
 
Annat som gått varmt i mina öron men som inte fick plats: Camera Obscura - Desire Lines, Daft Punk - Random Access Memories, Helloween - Straight Out Of Hell, Håkan Hellström - Det kommer aldrig vara över för mig, The Knife - Shaking The Habitual, Phosphorecent - Muchacho, Shout Out Louds - Optica, Watain - The Wild Hunt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning