Böckernas värld i Paris

2013-07-22
Det dröjer inte länge.
 
Efter att ha kommit upp ur marken från den närmaste tunnelbanestationen till hotellet sätter hjärnan direkt igång och fångar intryck. I alla fall i den mån som den orkar. Resan till Paris krävde en extremt tidig uppgång för avresan ifrån Arlanda.
 
Ett bageri skymtas allra först. Därefter en blomsteraffär. Och sen: en bokaffär!
 
Några meter senare finns det en till!
 
"Så nära hotellet!", tänkte jag, "Jag måste ha hamnat i stadens bokkvarter". Den ena var dessutom starkt nischad mot fantasylektyr och serietidningar inom samma genre.
 
"Bokkvarters-tanken" skulle visa sig vara naiv. Faktum är att det kryllade av affärer som sålde böcker överallt. Fysiska butiker där särskilt kunniga anställda arbetare arbetade för att förse Parisare med böcker. I hela Paris. Det blev jag varse under mina tre heldagar i Frankrikes huvudstad.
 
Affärer för kurslitteratur av alla slag, affärer för böcker om Windows-datorer, affärer för böcker specialiserade på Ryssland under Sovjet-tiden. Allt fanns.
 
Lägg där till de bokhyllor som har en permanent plats längs en bit vid Paris-floden Seine. De öppnas upp under en viss tid på dagen av, inte sällan, tweed-kavajiga män och kvinnor som säljer begagnade exemplar av allt ifrån högt eller lågt.
 
Det kan ligga mycket i det hela. Och det går att gräva i det mer. Men det räcker med att bara konstatera. Och kanske dra några förhastade slutsatser.
 
Tillsammans med exempelvis Tyskland är Frankrike ett av få länder där just böcker skattas olika till skillnad från andra varor som går att köpa (Se tidningen Filter #32).  Annat är det i Sverige. Här har vi även bokjätten Bonnier. I slutändan innebär det att våra böcker är förpassade till lagerlokaler i orter som Morgongåva eller Falun. I Sverige regerar alltså näthandeln. Den som innebär att det tar minst två arbetsdagar (fler om boken inte visar sig vara den mest populära) innan leveransen når hemmet. Jämför detta med att Paris alla bokhandlare skulle finnas i Marseille på rivieran. Lätt överdrivet, men målande. De få fysiska butiker som finns i Sverige ägnar dessutom störst plats i sina skyltfönster till att göra reklam för Dan Browns senaste bok. Även om den skulle vara flera år gammal.
 
Oavsett.
 
Paris bokutbud överraskar och inspirerar en turist som jag. Synd bara att min högstadiefranska inte är vad den borde. Annars hade jag lätt köpt med mig ett gäng tummade tegelstenar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning