det viktiga i att inte närvara

2012-09-26
När man sitter i ett sällskap om en till flera personer händer det ofta att en eller flera av dom tar fram sin mobiltelefon. SMS:ar eller surfar. Oftast det första. Det senare har dock blivit vanligare på senare tid.
 
Det hela sker alltid oannonserat och utan någon ursäkt om att personen försvinner och är okontaktbar. Det ses bara som en självklarhet.

Det är okej en gång. Även två gånger. Det kan ju faktiskt vara något viktigt. Sånt som behöver plötslig korrespondens.

Men när umgänget över telefon tar över sällskapet som sitter ansikte mot ansikte börjar jag undra.
 
En liknande situation med samma princip utspelade sig en gång i en affär. En situation med flera lager av den poäng jag vill få fram.
 
Framför mig i kön till kassan stod en man i yngre 30-årsåldern och pratade i telefon. Detta samtidigt som han ignorerade kassören och dessutom skulle betala. Plötsligt och stressat säger mannen till personen på andra sidan i telefonen:
 
"Vänta! Det ringer."
 
Jag hörde hur konstigt det lät. Han pratade ju redan i telefon.
 
Tydligen var det inte så konstigt. Ingen runt omkring lyfter ett ögonbryn. Han hade nämligen en telefon till. Den låg i fickan och behövde genast svaras i. Helst direkt.
 
Varför är det alltid viktigare att prata med någon som inte är med?

Kommentarer
Postat av: Victoria

Dagens människor...

Svar: Mhmm. Tyvärr...
Kontakt

2012-10-01 @ 18:13:28
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Nöje och Underhållning